نکته بعدی این که با توجه به نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه دیگر جذابیت ها برای مانور دادن روی قیمت و بازار خودرو برای دلالان از بین رفته است که دلیل این امر را می توان سیاست جدید دولت برای افزایش قیمت هایی برشمرد که از یکسال و نیم گذشته تا کنون افزایش نیافته بود. این افزایش قیمت نیز از آنچه در یکسال و نیم گذشته قرار بود اتفاق افتد، تقریبا کم تر از نیمی از آن است و به نظر می رسد با افزایش آگاهی مردم و مشتریان از آنچه که در بازار و بازارگرمی دلالان می گذرد، دیگر مجالی برای جولان واسطه گران باقی نگذاشته است.
از سوی دیگر کاهش جو هیجانی بازار پس از گذشت چند روز، موجب شده است تا کاهش فاصله قیمتی بازار و کارخانه برای مشتریان، منطقی به نظر آمده و دیگر اسیر بازی واسطه گران نگردند.
همه این عوامل در حالی است که هرچه نرخ خودرو درب کارخانه با قیمت بازار نردیک تر شود، شاهد کاهش واسطه گری سودجویان بوده و زمانی خواهد رسید که خودروساز با قیمت مناسب، محصول خود را ارائه داده و مشتری نیز با خیالی آسوده نسبت به خرید اقدام می کند. دیگر نه جوی برای قیمت های کاذب وجود خواهد داشت و نه حبابی در بازار که عده ای روی موج آن سواری دهند.
سیاست دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت و در واقع نزدیک شدن فاصله میان قیمت بازار و قیمت کارخانه بدون شک دارای مزایای بلند مدت دیگری هم هست که در نهایت منجر به کوتاهی دائمی دست سودجویان و منطقی شدن قیمت ها خواهد شد که ذینفعان اصلی آن همانا مردم و مشتریان هستند و از سوی دیگر شاهد کاهش زیان انباشه خودروسازان نیز خواهیم بود.
منبع: اقتصاد تهران
0 دیدگاه